Nyheter

Välkommen Fredrik Timonen, ny VD för FireSeal!

Den 1 oktober 2019 välkomnade vi Fredrik Timonen som ny VD för FireSeal.  Med över 20 år i branschen och många spännande tankar om varumärkets framtid ser vi fram emot att låta honom ta över rodret.

IMG_6009

Fredrik är en 47-årig slalomälskare, bosatt i Nacka med sin familj och med erfarenhet av såväl den svenska som globala brandsäkerhets-marknaden. Han kommer senast från Roxtec, där han tillbringat över 20 år. Att ta klivet från global segmentschef på ett storbolag till att bli VD på ett mindre företag är därför något han menar känns kittlande, annorlunda och väldigt kul. Vi bad Fredrik dela lite om sig själv och hans vision för FireSeal.

Berätta lite om dina tidigare erfarenheter!

– Under min tid på Roxtec hann jag ha många olika roller. Jag började som säljare för den svenska marknaden, gick vidare som exportsäljare och flyttade därefter till Kina där jag var Global Account Manager i tre år. Innan jag flyttade hem igen hann jag även vara försäljningschef för Roxtec’s japanska bolag under nästkommande 1,5 år. Från 2012 arbetade jag som global segmentschef för affärsområdet Offshore Oil & Gas, vilket som mest omsatte över en halv miljard kronor i försäljning. Som en del i det arbetet 

startade jag även och var VD för ett servicebolag inom Roxtec, som erbjuder kunderna inspektioner, träning och handledning för att säkerställa installationskvalitet och säkerhet i marina applikationer.


Vad har du för vision för FireSeal och ditt arbete här?

– FireSeal är en spelare inom brandtätning att räkna med, och vi sitterfortfarande på många spännande möjligheter. Jag ser oss utan tvekan bli branschledande i Norden, men såklart vill jag tänka ännu större. Min tro och vision är att vi ska kunna bli tio gånger större än vi är nu, vi har en stor potential i Europa, övriga världen och på den marina marknaden. Men inledningsvis vill jag lyssna in resten av organisationen och se till att alla delar vår riktning framåt. Vi har många medarbetare som har varit på företaget länge, och deras tankar och erfarenheter värdesätter jag högt.

 

Vad tror eller tycker du själv är viktigt för att nå framgång?

– Det är avgörande att man känner passion och stolthet över det man gör, och för vår del handlar det om att FireSeals lösningar varje dag dygnet runt skyddar liv och egendom på land och i marina miljöer. Jag tycker det är inspirerande att tänka på det som vår ledstjärna! För att kunna expandera tror jag också att mycket handlar om att lyckas paketera sitt erbjudande rätt. Och i samband med det ha koll på vilken typ av kunder man ska gå till, vem man ska prata med och vad man ska säga till respektive kund. Jag har ett bra tillvägagångssätt för det här, men det kräver såklart hårt arbete också.

För vår del handlar det nu mycket om att kartlägga marknaden och våra positioner, göra en prioriteringslista och “tågordning” för var vi ska lägga resurserna. Men också om att våga ta risker för att kunna etablera oss i andra länder; tillsätta resurser och satsa. På lång sikt ska även nyutvecklade och helst egna produkter bli en del i den fortsatta expansionen.

Vi ser alla fram emot att följa Fredriks fortsatta utveckling av företaget och den expansion som vi har framför oss.